torsdag 12 februari 2009

Kan man ta tjänstledigt?

Det är frågan. Kan man ta tjänstledigt från jobbet som förälder till tre små barn varav två är nyfödda tvillingar? Jag skulle behöva göra det. För att sova ikapp. Den här tröttheten håller på att ta kål på mig. Helt och hållet.

Igår började vi nattningsprocessen med tvillingarna vid 20-tiden efter att vi lagt vår stora tjej. Vårt mål var att komma i säng innan klockan 22.00. På kvällarna är min man och jag riktigt riktigt trötta och vi gör allt för att få barnen att somna i rimlig tid. Min mamma var här under kvällen och hade hela tiden en av bebisarna i famnen. Jag orkade inte. Var så himla trött på att mata, få dem och rapa, vagga etc.

Strax efter 21 försvann min man in på sovrummet med Ebbe. Jag och min mamma försökte få i Signe mat men hon ömsom skrek ömsom sög 2-3 tag på flaskan. Så är det. Varenda jävla kväll. Jag vet inte om är för trött för att äta eller om hon inte vill. Men om jag lägger henne ifrån mig så söker ju hon efter mat. Vad göra? Signe ville inte ha mkt mat. Strax före 22.00 sa jag till min mamma att vi nog ska försöka få henne att sova istället. Strax efter midnatt hade jag fortfarande inte somnat för Signe aldrig riktigt kom till ro. Hon sov 10 min, vaknade, jag stoppade i nappen, hon sov 5 min, hon vaknade, jag stoppade i nappen...så fortsattde det i ca 45 min tills jag tog fram flaskan igen. Hon drack endast ngr futtiga ml. Jag la henne på bröstet och hon somnade om, jag somnade också lite grand. Men efter 20 min började hon skruva på sig - IGEN!!! När min man gick upp med Ebbe vid halvett tiden för att ge honom mat så tog han även Signe. För att jag skulle få sova. Han är fantastisk min man.

Vid 3-tiden vaknar jag av att båda skriker och jag går upp för att hjälpa Pontus med att mata en av tvillingarna. Sen kom Saga gnällande och vill sova hos mamma. Efter det fick jag sova till 07.

Jag orkar inte. Varför ska det vara så svårt för dessa liv att komma till ro på kvällen när de har varit snälla hela dagen????????????????????? Jo, för så är spädbarn. Det är normalt.

Inga kommentarer: