måndag 12 januari 2009

Den ständiga jakten på sömn

Sen tvillingarna anlänt till familjen har jakten efter den efterlängtade sömnen startat. Jag gör vad som helst för att ligga ner och vila, sova, slappna av. Det är en underbar känsla att bara få ligga bekvämt ner i sängen som jag inte kunnat göra sen i augusti 2008. Nätterna har inte varit någon dans på rosor sen tvillingarna kom till världen. De första nätterna hemma hade flickan nattliga utbrott på 2,5-3 tim som startade runt midnatt. Hon skrek, åt mat och gnällde om vartannat men kunde inte komma till ro.

Nu har vi, peppar peppar ta i trä, haft två okej nätter i rad. Pojken vaknar och vill äta varannan timme. Det går max 2 tim mellan hans mål. Flickan däremot kan sova upp till 3,5 tim mellan målen. Vi har lyckats synka maten och sovtider på dagen men inte på natten. Vi tänker oss att när pojken lyckas sova i längre skift på nätterna så ska vi börja väcka den andre om den ena vaknar. Som det är nu är det som att min man och jag "ansvarar" för varsin bebis om nätterna.

Idag var jag på rymmen... jag åt lunch med två vänner på en lokal lunchrestaurang precis där jag bor. Utan barn. Det var skönt. Min man åkte på utflykt med bebisarna.

Undrar hur denna natt blir. Det är den ständiga frågan. Man har ju ingen aning. Vi försöker få vår stora tjej i säng senast kl 20.00 och direkt därefter påbörjar nattningsproceduren med de små och det kan ta upp till 1,5 tim tills de är mätta och belåtna och har lyckats somna in djupt. Det är inte förrän man vet med säkerhet att de sover djupt som man själv lyckas slappna av och kan somna.

Inga kommentarer: